Persbericht - 21 juni, 2024

Author

Team DAISYS

Persbericht

Nederlandse startup DAISYS ontwikkelt de AI-gestuurde stemtechnologie van de toekomst.

Met zijn geheel inhouse ontwikkelde AI-technologie kan DAISYS levensechte menselijke stemmen tot in de kleinste details te ‘componeren’. De Nederlandse startup neemt hiermee een cruciale voorsprong op de snelgroeiende internationale miljardenmarkt voor chatbots, interactieve games en stemgestuurde auto’s, tv’s en andere consumentenelektronica. “Wij ontwikkelen hier de Heilige Graal van de AI-gestuurde voice technology”, vertelt DAISYS-CEO en co-founder Barnier Geerling.

De menselijke stem is de interface van de toekomst

Of je nu een interactieve video of game produceert, een persoonlijke AI-assistent of een nieuwe auto, tv of koffiemachine: je kunt straks niet meer zonder een voice interface. De digitale stem van die interface definieert dus in belangrijke mate de gebruikservaring. Die moet daarom het perfecte verlengstuk zijn van een merk, dienst of product. Niet voor niets ontwikkelt de markt voor AI-gestuurde stemtechnologie zich razendsnel.

Levensechte menselijke stemmen

Die markt staat nu op zijn kop dankzij de innovatieve technologie van DAISYS. Daarmee maakt de Nederlandse startup het mogelijk om levensechte menselijke stemmen tot in de kleinste details te ‘componeren’. “Onze technologie ontleedt de menselijke stemmen uit onze eveneens huisgemaakte data set volledig”, vertelt DAISYS co-founder en CEO Barnier Geerling. “Dus bijvoorbeeld niet alleen toon, timbre of ritme, maar ook kenmerken waar tot op heden simpelweg geen naam voor was.”

Emotionele LEGO-steentjes

Creatieven, merken en andere gebruikers kunnen hun unieke stemgeluid daardoor straks ‘als LEGO-steentjes’ samenstellen op het eveneens geheel inhouse ontwikkelde SPEAK-platform van DAISYS. Of automatisch laten genereren via de DAISYS-API. “Chatbots zijn in de toekomst onder meer in staat de emotie van de gesprekspartner te ‘meten’”, legt Geerling uit. “Via onze API kan de chatbot dan automatisch een stem componeren die bijvoorbeeld op rustgevende of blije toon reageert.”

Heilige AI-Graal

Het volledig losmaken, oftewel disentanglen van brondata en output, is een soort Heilige Graal in AI-land. DAISYS ontwikkelde de vereiste machine learning- en AI-technologie geheel inhouse.

De internationale concurrentie van DAISYS is daar nog niet in geslaagd, en komt niet verder dan het ‘clonen’ of vervormen van een database met bestaande stemmen. Recente rechtszaken, zoals die van Scarlet Johansson tegen OpenAI, tonen aan dat dit zeer waarschijnlijk geen duurzame oplossing is.

Miljoeneninvestering

DAISYS werkte al aan pilots met grote Nederlandse omroepen, en is in gesprek met een grote Nederlandse verzekeraar. De startup praat nu ook met investeerders om de verdere ontwikkeling van de technologie, de beschikbare data set en het inmiddels 15-koppige team te kunnen financieren. Britse marktleider ElevenLabs, dat werkt met de minder geavanceerde cloning-technologie, haalde in januari van dit jaar 80 miljoen dollar op bij verschillende gerenommeerde risicokapitaalverstrekkers.

Meer weten over DAISYS en de Heilige Graal van de AI-gestuurde voice technology?

• Bekijk dan de video die de meerwaarde van onze technologie kort en krachtig samenvat.

• Check de heldere visual die de unieke meerwaarde van onze technologie haarfijn weergeeft.

• Lees het interview waarin onze CEO Barnier Geerling het complete DAISYS-verhaal vertelt.

Nóg meer weten? Natuurlijk!
Barnier beantwoordt graag al je vragen: 06 – 42335242